sábado, 3 de mayo de 2014

Unitats de Suport a l'Educació Especial (USEE)


Un cop hem vist l’evolució de les NEE i he concretat les accions més rellevants que ens han portat fins aqui, anem a conèixe’l una mica més.
Començo fent una breu aclaració, ja que aquest terme porta a moltes controvèrsies: les anomeno USEE, ja que així les considero, tot i que les Unitats de Suport a l’Educació Especial van ser creades el curs 2003-2004 com a UEE.

Per reflexionar una mica... us proposo veure aquest muntatje audiovisual del  llibre
El cazo de Lorenzo
Un conte sobre la integració dels nens amb dificultats. Es una mostra de que, contra pronòstic i valor social, allò que ens diferència, allò que els altres veuen com a diferent i estrany és, justament el que ens fa especials.


Hi ha molt bones pràctiques al respecte en escoles d'infantil, primària i secundària, com a exemple m'agradaria deixar-vos aquest petit documental que presenta l'experiència docent i les bones pràctiques de la inclusió educativa del CEIP Arquitecte Gaudi, de Sant Feliu de Llobregat i de l'IES Mestre Busquet, de Viladecans.
Què són?
Les USEE són uns recursos organitzatius d’atenció als alumnes que presenten NEE susceptibles de ser escolaritzats en centres específics amb la finalitat d’afavorir la seva integració en l’entorn ordinari.  Els alumnes, si les seves condicions ho permeten, hauran de participar en les activitats programades amb caràcter general per a tots els alumnes del centre.  Convé que destinin part del temps a compartir activitats amb el seu grup classe de referència, en activitats prèviament definides i amb agrupaments segons necessitats i possibilitats d’atenció.
L’adscripció d’aquests alumnes es farà a un dels grups ordinaris en funció dels criteris educatius que s’apliquin, sigui el nivell d’aprenentatge assolit, sigui el conjunt de necessitats educatives a satisfer i en menor mesura, la seva edat cronològica.
Per la singularitat del seu procés d’aprenentatge s’hauran de preveure adaptacions  i els corresponents Programes Individualitzats que hauran de ser compartits per totes les persones que tinguin assignada l’educació d’aquests alumnes.
Es proposa la figura del cotutor, el del tutor del grup classe i el  docent de la USEE, que concretarà amb la col·laboració de l’EAP  l’atenció d’aquests alumnes en el marc de la CAD.
L’avaluació d’aquests alumnes es farà a partir de la informació de les àrees aportada a les Comissions d’Avaluació per part dels professionals que hi han intervingut directament, dels programes Individualitzats i de l’evolució dels aprenentatges.
Tipologia d'alumnat:
Com a principi general serien alumnes que s’escolaritzarien en les USEE dels centres ordinaris públics o privats concertats els que presenten necessitats educatives especias derivades de discapacitats físiques o psíquiques com:

  • Retard mental mitjà.
  • Trastorns de comportament, conductuals o caracterials d’origen orgànic.
  • TGD (Trastorns Generals del Desenvolupament i de la Conducta), degudament informats i orientats.
  • Dèficits sensorials no associats a altres dèficits greus.
  • Trastorns motrius semidepenents associats a altres dèficits.
  • Trastorn de Dèficit d’Atenció amb Hiperactivitat greu.
L'Equip d'Assessorament Psicopedagògic (EAP) ha d'elaborar el dictamen d'escolarització.
Hores d'assistència:
La finalitat és compartir en un entorn ordinari i en el marc de l’escola inclusiva part del currículum comú a tots els alumnes, una part del seu temps el passaran amb els companys del grup classe al que estiguin assignats.
Per garantir la integració, i amb caràcter general, seria recomanable que almenys un terç del temps escolar el dediquessin a les activitats amb el seu grup classe (segons directrius de l’abril del 2007) fins a un 50% del seu temps ajustant aquest temps a la singularitat dels alumnes i a la del centre on s’escolaritzen.
Modalitats d'intervenció:
L’atenció de l’alumnat USEE es pot portar a terme de la següent manera:

  • A la Unitat de Suport a l’Educació Especial a temps total (no recomanable).
  • A l’aula ordinària compartint amb la USEE (amb percentatges equivalents).
  • En fórmules organitzatives més flexibles sense perdre de vista les activitats generals per a tots els alumnes del centre.
Nivell d'intervenció:

Tafanejant per internet he trobat aquest document 



El grup de la USEE del S.I.Badalona, com ja he mencionat en la pàgina “Descripció del context”, concretament en la part del context educatiu, està format per 10 alumnes (tal i com concreta la modificació de la llei durant el curs 2012-2013, incrementant la matriculació en dos alumnes i retallant en les professionals que intervenen: s'ha passat de dues mestres a jornada sencera a una mestra i mitja), que fan integracions en els tres primers nivells de la ESO a totes les matèries excepte a les instrumentals i llengua anglesa.  Aquest alumnat està atés per dues professores, una educadora social i una vetlladora (30h) i que per afavorir la seva integració, la direcció contempla la participació de les professionals en els equips docents i en la dinamització d’activitats a nivell de tot el centre i en la Coordinació LIC del centre.
La tipologia d’alumnat que hi ha és molt diver, amb ritmes d’aprenentatge i necessitats molt diverses,  es prioritza la matriculació a alumnes amb dictamen d'escolarització (ho explico en el següent mapa conceptual):

Podem trobar, d’aquell noi que el concepte de resta no el té interioritzat fins els que poden seguir el ritme en altres assignatures (amb adaptacions) i necessiten un treball més exhaustiu de les instrumentals.

El material que s'utilitza és absolutament individualitzat i s'dapta al seu nivell maduratiu i d'acord amb el grau de complexitat que siguin capaços d’assumir, i consisteix, en molts casos, en un seguit de dossiers amb continguts des de infantil a Cicle superior de primària. La metodologia emprada es focalitza a les instrumentals i dediquen 1h a repasar els continguts de medi social i natural (amb els alumnes que integren en aquestes àrees).  
Com era d'esperar, s’intenta que integrin el màxim possible, així que, tots els alumnes integren a les especialitats: Musica, Educació Física i es procura que a partir de 2n puguin integrar a medi social i medi natural on el mestre del grup-classe, amb coordinació amb les mestres de la USEE realitzen les adaptacions curriculars adequades al ritme d’aprenentatge del nen, sense oblidar la progressió curricular tot seguint el ritme general del grup-classe, no obstant, en la majoria dels casos, utilitzen el material adaptat de Vicens Vives (mencionat a l’apartat de l’aula d’acollida). Aquesta dinàmica afavoreix l'adquisició i manteniment d'autonomia  (quan acaben un dossier  el deixen a les seves safates i agafen altres tasques que tenen en el lloc establert). Evidentment tots tenen PI.  A part de les fitxes, amb força asiduïtat realitzen treballs grupals més lúdics: hort, taller artístic, manualitats... L’aula no té PDI (a diferència que la resta d'aules del centre, cosa que no hem sembla massa pedagògica, ja que seria de molta utilitat amb aquest tipus d'alumnat) i sols té dos ordinadors (sols en té dos!!!!).
Es prioritza la matriculació d'aquells alumnes que tenen el certificat de disminució (això explica que la vetlladora tingui 30h, per fer-se càrrec de l’alumnat que encara que tingui dictamen, no pugui accedir a l’aula USEE i he de dir que... en són uns quants!, ja que no tenen el certificat, a més sols poden 10 alumnes... així que han de tallar per on poden!)
Durant els 30 min. De lectura diària, els nens que integren més i que no mostren tantes dificultats en la lectura, la realitzen amb el seu grup classe (aula ordinària), per contra, els que si que presenten dificultats, ho fan en petit grup, en veu alta, seguint la mateixa metodologia que l’aula d’acollida.

Avaluació: s’encarreguen les mestres del USEE amb coordinació amb els mestres de les assignatures que integren.
El meu tutor, treballa junt a la psicopedagoga da l'EAP (he tingut la sort de poder estar en alguna reunió, tot i que la seva presència és escasa ja que les retallades a Badalona, en l'EAP, han estat considerables i tenen més centres i alumnes per atendre que temps per dedicar-los) i les tutores de la USEE, els següents aspectes:
  - Avaluació de necessitat de l'alumnat i coordinacions per atendre aquestes necessitats.
  - Coordinació amb les famílies (tot i que les del centre no col·laboren massa... per no dir gens i trobar la manera d'implicar-les és una tasca pendent a nivell de centre) i orientacions a tutors sobre el treball amb elles.
  - Actuacions i intervencions a nivell de centre organitzatius i de treball en xarxa (Serveis Socials i educadors, metges, psicòlegs, fisioterapeutes, logopedes... )

Aprofitant la festivitat de Sant Jordi... aqui us deixo unes fotos on els alumnes d'Aula d'Acollida i la USEE fan treballs conjuntament:
















He pogut comprovar que, tal i com s'insisiteix en totes les assignatures de la llicenciatura, i especialment en Diagnòstic en educació, sobre l'enfocament interactiu de l'Ensenyament-Aprenentatge, és vital analitzar les condicions personals dels alumnes, la integració amb els iguals i el clima del context on es dona l'aprenentatge per poder arribar a bon port i maximitzar els esforços.

Tot plegat, molta feina i poques mans... així que les poques estones que poden estar junts han de ser molt productives, amb vies de comunicació molt fluïda i àgil, d'aquí la importància i la necessitats de fer una planificació acurada de tot el curs, amb espais i flexibilitat per atendre situacions urgents i/o casos nous que poden anar apareixent (donada la matricula viva a la que està sotmesa l'educació formal actual).

2 comentarios:

  1. Hola Eva,

    Felicitats per la descripció tan detallada del centre i del teu àmbit d'intervenció. M'agrada com has dividit el diari de pràctiques i que hagis assenyalat les teves funcions. Serà molt interessant poder llegir les teves valoracions de les teves intervencions i experiències.

    Una abraçada

    ResponderEliminar
    Respuestas
    1. Moltes gràcies, Soraida! La meva intenció és aquesta, construir un redactat el màxim amè i funcional possible per mi i per tots aquells que ho llegeixin i que alhora transmeti la meva passió i entrega tant a la llicenciatura com al meu compromís amb l'educació, intentant ser el màxim objectiva, crítica i realista, des de la pell d'una "psicopedagoga". No dubtis a intercedir en qualsevol moment i ser tan crítica com puguis, tots els comentaris seran molt benvinguts i m'encoratjaran a continuar! Una abraçada molt gran també per tu.

      Eliminar