viernes, 2 de mayo de 2014

Aula d'Acollida



Què diu a llei?
El sistema d’acollida especialitzat per als alumnes nouvinguts que es preveu als decrets 142/2007 (primària) i 143/2007 (secundària) es desenvolupa mitjançant la previsió d’aules d’acollida a les escoles. Aquestes aules són espais d’acompanyament emocional i curricular així com d’aprenentatge de la llengua catalanapensats per als alumnes de primària i de secundària que hagin arribat a Catalunya durant els dos últims anys.
Pel que fa a la resposta de l’Administració a la incorporació de l’alumnat immigrant, en els darrers anys el Govern autonòmic ha dut a terme un procés de reforma de l’ordenació curricular de l’educació primària i secundària. Aquest procés té com a antecedents, d’una banda, la Llei orgànica 2/2006, de 3 de maig, d’educació, i d’una altra, les transformacions socials i culturals a la nostra societat. Així doncs, cal destacar les mesures sobre atenció a la diversitat del Decret 142/2007, de l’ordenació de l’ensenyament de l’educació primària.
En la norma es preveu una acollida personalitzada i mesures organitzatives i curriculars, per als alumnes d’incorporació tardana, que permetin la seva integració escolar i l’aprofitament dels seus estudis, d’acord amb les característiques personals, d’aprenentatge i del context social.
L’acollida d’aquest alumnat ha de tenir en compte de manera especial l’aprenentatge lingüístic, l’accés al currículum comú i els processos de socialització. El desenvolupament d’aquestes mesures ha de ser en tot cas simultani a l’escolarització de l’alumnat en els grups ordinarisen funció del nivell i l’evolució del seu aprenentatge (art. 11.4).
En el mateix sentit, el Decret 143/2007d’ordenació de l’ensenyament de l’educació secundària obligatòria, preveu que l’escolarització de l’alumnat d’incorporació tardana al sistema educatiu tingui en compte les seves circumstàncies, l’edat, els coneixements i l’historial acadèmic. Quan aquest alumnat presenti grans carències en llengua catalana, rebrà una atenció especial (art. 13.5).
D’altra banda, l’alumnat d’incorporació tardana que presenti un retard de dos o més anys d’escolarització pot ser escolaritzat en un o dos cursos inferiors al que li correspondria per edat, sempre que aquesta escolarització li permeti acabar l’etapa en els límits d’edat establerts amb caràcter general.
Per a aquest alumnat s’establiran les mesures de reforç necessàries que facilitin la integració escolar i la recuperació del desajust d’escolaritat, i li permetin continuar amb èxit els estudis (art.13.6).

L’AULA D'ACOLLIDA DEL S.I.BADALONA
Aula d'Acollida del S.I.Badalona
L’Aula d’acollida és una aula amb molta llum i espai.  Està organitzada amb dues fileres de files enfrontades de 10-12 persones.  Disposa de PDI amb un portàtil (molt funcional i recurs que pot satisfer qualsevol dubte al moment i en grup) i 5 ordinadors de taula.  La mestra, que en cap moment seu, ha aconseguit un entorn amigable i molt agradable on el respecte, les rises, la comunicació, la motivació i les ganes d’aprendre es respiren en l’ambient.  És un gust estar a aquesta aula.
La mestra  m’ha rebut amb els braços oberts i m’ha explicat i mostrat, amb molt entusiasme i col·laboració, tot el que preguntava i necessitava per confegir-me una idea general del funcionament.
En aquest espai es fa un treball exhaustiu de la llengua catalana, per alumnes de tota la ESO, ja siguin nouvinguts o amb necessitats d’aprenentatge de la llengua vehicular.
Un dels grups de l'Aula d'Acollida
Com ja us he comentat en l’entrada de l’anàlisi del context, en les mesures d’atenció a la diversitat que es realitzen al centre,  la linea pedagògica de l’aula d’acollida del S.I. Badalona s’estructura per nivells d’immersió a la llengua, juntant indistintament, alumnat dels quatre cursos de la ESO, ja siguin nouvinguts o amb necessitats d’aprenentatge de la llengua vehicular.  Actualment hi ha 4 grups d’entre 7-10 alumnes (confegits per la tutora).  Van del nivell 1 (el que té menys nivell i necessita més atenció i més dedicació 8h en total a la setmana), fins el grup 4 (4h a la setmana ) amb qui treballa la llengua catalana i reforça els continguts, en dues sessions, de socials en català, es clar! (això sols ho fa amb aquest grup, amb la resta fa estrictament continguts “d’immersió lingüística” en llengua catalana).  L’alumnat es adscrit a un nivell o un altre a partir dels resultats de les proves d’avaluació inicial amb la proposta de comencem i el coneixement de l’abecedari.

Aquest alumnat és atès per dues tutores, cadascuna assignada a dos Equips Docents de nivell, fent llengua i literatura catalana a 4t de la ESO, per tal de fer el seguiment de l’alumnat i recollir les propostes del professora.  Donat el nombre de nouvinguts al centre, la distribució per grups de diferent nivell queda així:
  • Grup 1: Nivell Inicial (15h setmanals): Alumnat acabat d’arribar i/o que no ha assolit els objectius del nivell inicial durant el curs anterior.
  • Grup 2: Nivell Mitjà (8h setmanals): Alumnat que ha assolit els objectius del nivell inicial.
  • Grup 3: Nivell Mitj-Alt (8h setmanals): Alumnat que ha assolit el nivell intermig en comprensió i expressió oral.
  • Grup 4: Alumnat de llengües romàniques (4 sessions setmanals): Alumnat que reforça la llengua oral.

Els horaris s’han establert a criteri de la professional, podent coincidir o no amb l’hora de llengua catalana del grup-classe al que pertany cada alumne (si no correspon a la mateixa hora, tenen un dossier amb el que van treballant autònomament a l’aula). 
Com s’avaluen: la mestra de l’aula d’acollida avalúa als alumnes que coincideixen totes les hores amb ella en petit grup, si l’alumne fa alguna hora de català amb el grup classe, la nota es consenua amb la mestra de l’aula ordinària.
La metodologia de treball s’adapta al ritme del alumnes però com a patró general, la mestra proposa que s’organitzin amb carpesans, amb plàstics amb forats per incloure els materials de les diferents àrees i els proporciona un dossier fotocopiat dels continguts que vol assolir i el treballa durant 4-5 sessions i després fa un exàmen.  Amb el grup 4 (el que presenta menys dificultats) treballa directament amb el llibre d’atenció a la diversitat de Vicens vives (que ha editat material pel grup ordinari i una altre edició, paral·lela i amb els mateixos continguts adaptats a la diversitat).

El que és genial és que tenen contemplat, dins de la programació fer sessions de doblatge (en català, tot i que es pot fer en castellà, anglés, frances i italià)  els engresca i els motiva molt a partir del material (imatges i diàlegs) que es pot trobar a “4CATS” de la fundació Ramón Llul que podeu trobar a:

Material, bibliografia i webgrafia:  Vicens Vives, amb les seves edicions, ha facilitat la tasca del professorat, ja que utilitzen les dues tipologies (Ordinària i Quaderns per la diversitat) en medi social i Medi Natural de 1r a 4t ESO i de Català i castellà a 1r i 2n ESO, no obstant, fa servir una altra bibliografia per poder donar resposta a les necessitats de tot l’alumnat que ve a l’aula d’acollida, utilitzant per grau de dificultat dossiers que ella mateixa confecciona amb el material de:
Quaderns per la diversitat de l’editorial Vicens Vives:

Proves de Nivell i recursos pel nivell més bàsic de coneixementsComencem, que també podem trobar-lo a l’XTEC, amb tot un recull de pdf’s descargables per fer efectiva tota la didàctica dels seus continguts i presenta el llibre del professor i el quadern de treball per l’alumne:

El projecte Món.  Material per l’alumnat nouvingut.  Nivells A1, A2 i B1 de l’editorial santillana, que es pot trobar a La xarxa telemàtica educativa de Catalunya:
Concretament, la Guia didàctica es pot trobar a:

Vincles: també es troba tota la informació per efectuar la seva didàctica a l’XTEC i a més de la Guia didàctica, el llibre de l’alumne i el quadern d’exercicis afegeix una proposta interactiva (afavoreix l’autonomia personal de l’alumnat):

Passos ( Nivell bàsic i elemental) són una col·lecció de llibres de l'editorial Octaedro de Nivell Bàsic i Elemental, destinat a l’educació d’adults, per tant, moltes de les temàtiques queden una mica descontextualitzades (d’aqui la importància del treball de selecció de  continguts per la confecció dels dossiers per part de la tutora de l’aula d’acollida):

Nexe (a l’XTEC podem trobar tota la seva col·lecció dividida amb colors) en aquest cas fa servir els volums 1, 2 i 3 de color magenta-rosa i és català bàsic per adults.
Part d’aquest material i d’altres que us poden ser útils els pòdeu trobar a la Xarxa Telemàtica Educativa de Catalunya (la coneguda pàgina d’Xtec) del Departament d’Ensenyament de la Generalitat de Catalunya:
Alumnat nouvingut.  Materials i recursos. Llengua catalana secundàriahttp://www.xtec.cat/web/projectes/alumnatnou/materials/catalasecundaria 

Pla lector del centre: Les classes són de 55 minuts, per tant, s’ha aconseguit escatimar 5 minuts per assignatura per fer, diàriament lectura a tot el centre:
Els alumnes de cada aula, en silenci, llegeixen un llibre (cadascú escull el que vol, en funció dels que hi ha disponibles aquell trimestre), quan acaben, omplen una fitxa, a mode de sisntesis del que han llegit i aturen la classe, s’alcen i en 1 min. l’expliquen a la resta del grup, en veu alta.  Un cop fet això, n’agafa un altre i torna a començar al seu ritme.  Per tots aquells alumnes amb més dificultats (especialment els de l'Aula d'acollida i USEE), es fan petits grups de 5-7 alumnes i cadascun van amb un mestre diferent, i la metodologia canvia una mica, llegeixen en veu alta, un per un, aturant-se en el que el mestre consideri addient i reflexionant sobre el que van llegint, al final també han d’omplir una fitxa.  Les fitxes i les anotacions de tots els mestres, a final de trimestre, van a parar al mestre que ha d’avaluar i, quan escau, avalúa l’alumnat, tenint en compte la seva evolució.
A l'Aula d'Acollida s'està llegint aquest llibre:
En que he contribuït?
1. Donat els meus coneixements en el tracte i cura de la veu, i les observacions que he fet de la metra, he vist que aquesta presenta disfonia, molt probablement provocada pel roçament o fricció inadequat de les cordes vocals originat, pel que sembla, per una mala posició corporal, he intervingut donant quatre consells senzills a partir del que he observat per millorar la qualitat de la seva veu i per tant la seva condició de vida: un exercici d’obertura d’esquenes senzill i dos hàbits posturals per evitar que elevi la cara i la projecti endavant (fet que provoca una mala posició de les cordes).  Li he fet prendre consciència i ara... si és constant, a veure que resultarà, si fa l’exercici d’ombros i té cura de baixar i inclinar recte la cara la seva emissió de veu millorarà considerablement en pocs dies.

2. A part del que utilitzen per fer l'avaluació inicial, els he proposat utilitzar les proves d’avaluació inicial (pdf) proposades pel Departament d’Ensenyament i que es poden trobar a l’Xtec: 
- Avaluació inicial: propostes en diversos idiomes (tenint en compte el lloc de procedència de l’alumnat del centre):

3. Comunicació amb les families: Utilitzar els models de notes que la Generalitat ha confegit per la comunicació de les families nouvingudes, que poden trobar-se a:

4. Enregistrar i penjar al blog les sessions de doblatge que fan a l’aula.

5. Afavoriri l’autonomia de l’alumnat:
a) Oferir a l’alumnat un espai: safates individuals... on puguin desar els dossiers que ja han acabat i que puguin prendre’n de nous (minvem la seva angoixa al acabar un dossier en les aules ordinàries i no tenir més feina a fer i minvem l’angoixa del mestre que els té a l’aula ordinària sense fer res).
b) Facilitant enllaços web (acollida-xtec...) i cascos per a que treballin a l’aula ordinària si els manquen dossiers o volen descansar de tanta fotocopia.  Us poso alguna mostra:
- En aquesta web trobareu una selecció de pàgines web amb Recursos per a àules d’acollida:
 - Aquesta web, és sinteressant per que té material que es pot baixar, potser és una mica bàsic per secundària, però com hi ha matricula viva i cada cop és més habitual que molts alumnes es matriculin sense cap tipus d’escolaritzacio anterior, pot ser molt útil.  El podeu trobar a:

Paral·lelament a aquestes propostes i donada la meva experiència amb l’educació primària, he elaborat material de llengua per al suport a l’alumnat del nivell més baix, que la tutora a utilitzat (a banda del material que ja utilitzen), he fet el seguiment de la funcionalitat dels dossiers pels alumnes, a partir dels seus avenços i l’avaluació ha estat positiva.  Per confegir-los he tingut en compte: a part dels llibres que utilitzen, el PEC i els documents per l’organització i gestió de centre curs 2013-2014, concretament: Concreció i desenvolupament del curriculum de l’educació infantil i primària, Orientacions i acció tutorial a la ESO, Personal d’administració i serveis i professionals d’atenció educativa i personal docent facilitats pel Departament d’Ensanyament de la Generalitat de catalunya a l’inici d’aquest curs escolar). 

A banda de tot això, m'ha estat molt útil revisar el material de les assignatures d’aquesta llicenciatura (que com veureu està inclosa en la bibliografia i webgrafia del blog): Processos psicològics bàsics, Desenvolupament i prenentatge en l’edat escolar, Diagnòstic en educació, Dificultats d’aprenentatge i intervenció psicopedagògica, Anàlisi de casos, Interculturalitat i educació i Bilingüísme i educació.

Per tal que pogueu reflexionar i comprendre la tasca i complexitat que té el treball en aquest entorn, us deixo aquest enllaç d'edu3.cat, un audiovisual facilitat per la Corporació Catalana de Mitjans Audiovisuals de la Generalitat de Catalunya.

El capítol que veureu "d'El diari de l'aula d'acollida" explica el procés d'incorporació de l'alumnat nouvingut als centres de secundària amb aula d'acollida. Es mostra el funcionament de les aules d'acollida, enteses com un recurs obert on participen diversos agents educatius.


En aquest capítol es veuen les vivències que representa per l'alumnat nouvingut la nova realitat i també el que representa per al professorat, per a les famílies i, en general, per a tots aquells qui son protagonistes del procés d'acolliment d'aquest alumnat.

No hay comentarios:

Publicar un comentario