viernes, 2 de mayo de 2014

Necessitats Educatives Especials (NEE)




Una mica d'història (antecedents fins el S.XXI):

Procés pedagògic a catalunya des del 2000:

Què es considera, ara, per Necessitats Educatives Especials (NEE)?
S’entén per NEE aquelles afectacions temporals o permanents, com ara discapacitats psíquiques, motrius o sensorials, sobredotació o condicions associades a la història educativa i escolar de l’alumnat, que requereixen una atenció escolar especialitzada.
Abans de continuar... us proposo veure aquest enllaç  sobre educació inclusiva i reflexionar...

Donat que el nostre sistema educatiu es regeix pel principi d’escola inclusiva. Els alumnes amb necessitats educatives especials s’escolaritzaran preferentment en els centres educatius ordinaris.

Per qui no estigui massa familiaritzat amb el tema i percebi la importància de caminar vers una educació més inclusiva tot tenint en compte els propis processos, us recomano la lectura i seguiment d'aquests autors i llibres, que per la meva experiència, us ajudarà a iniciar-vos:
















Tanmateix un deixo aquest enllaç d'atenció a la diversitat de l'Xtec, que també us pot ser molt útilhttp://www.xtec.cat/web/curriculum/diversitat

Continuant amb el tema, prèviament a la seva escolarització, es realitza una avaluació inicial de les seves necessitats específiques (l’Equip d’Assessorament Pedagògic -l’EAP- fa la valoració, l’assessorament a les families i el seguiment de l’escolarització d’aquest alumnat). Un cop avaluades llurs capacitats i els suports disponibles, si es considera que no poden ser atesos en centres ordinaris, es deriven a centres d’educació especial (centres especialitzats en atendre alumnat amb discapacitats que no poden ser atesos en centres ordinaris. Els alumnes amb NEE poden fer l’escolarització compartida entre un centre especial i un centre ordinari en funció del que es consideri millor per a l’alumne/a. L’educació compartida implica la coordinació del centre d’educació especial i el centre ordinari.
Si us interessa i voleu aprofundir una mica més en el tema... 
us deixo aquestes referències bibliogràfiques que estàn a l'abast de tothom: 


GLOSSARI DE TERMES SUSCEPTIBLES DE VINCULACIÓ
Després de donar una volta pels diferents blogs dels companys, he agafat una idea de la meva companya Elena PRC1-Intervenció Socioeducativa i Comunitàriaque, per cert, aprofito per dir que  considero que està fent una molt bona feina amb el seu blog del Practicum I, i he decidit incloure un glossari dels termes més vinculats a la temàtica que tracto en aquest apartat:


ACI: Adaptació Curricular Individualitzada
APPS: Associació Pares Disminuïts Psíquics
CAD: Comissió d’Atenció a la diversitat
CDIAP: Centre de Desenvolupament Infantil i Atenció Precoç
CEE: Centre d’Educació Especial
CIO: Centre d'Iniciatives per a l'Ocupació
CREC: Centre de Recursos Educatius per a Deficients Visuals
CREDA: Centre de Recursos Educatius per a Deficienta Auditius
CRP: Centre de Recursos Pedagògics
CRPEE: Centre de Recursos Pedagògics d’Educació Especial
CSMIJ: Centre de Salut Mental Intail i Primària
DGAIA: Direcció General d'Atenció a l'Infància i Adolescència
DIS: Discapacitat
EAIA: Equips d'Atenció a l'Infància i Adolescència
EAP: Equip d’Assessorament i orientació Psicopedagògica
EBASP: Equip Bàsic d'Atenció Social Primària
EFI: Equip Funcinal d'Infància
EVAMI: Equips de valoració de maltractament infantil (detectats en l'àmbit sanitari)
INSS: Institut Nacional de Seguretat Social
ITSE: Informe Tutorial de Seguiment
LIC: Llengua, Interculturalitat i Cohesió Social (especialistes en)
PI: Plà Individualitzat
PEI: Projecte Educatiu Individualitzat
PQPI: Programes de Qualificació Professional Inicial
SS.SS: Serveis Social
TAE: Tallers d’Adaptació Escolar i aprenentatges instrumentals bàsics
UAC: Unitat d’Adaptació Curricular
UCA: Unitat de Crisi d’Adolescents
UDEPMI: Unitat de Detecció i Maltractaments Infantils
UEC: Unitat d’Escolarització compartida
UEC-AP: Unitat d’Escolarització Compartida d’Atenció Psicològica
UEE: Unitat d’Educació Especial
USEE: Unitat de Suport a l’Educació Especial
UME: Unitat Mèdico-Educativa
UTAC: Unitat de Tècniques Augmentatives de la Comunicació

I amb això, obro opcions a que si en sabeu més m’ajudeu 
amb els vostres comentaris a ampliar la llista!!!

En aquesta línia, caldrà tenir molta cura de com s’atèn i com es concreten les activitats d’ensenyament i aprenentatge d’aquests alumnes, per aquest motiu, considero rellevant tenir en compte les mesures d’adaptacions curriculars  extraordinàries a les que poden estar sotmesos, és a dir, la possibilitat i necessitat d’adequar el currículum en Plans Individualitzats i per aquest motiu, m'agradaria dedicar-li un petit espai (veieu l'entrada següent).

No hay comentarios:

Publicar un comentario