Fer-se adult és difícil i la vida... no té manual d'instruccions!!!
L’educació esdevé l’instrument
principal de la cultura que pot condicionar, afavori i definir el
desenvolupament
Segons la perspectiva sistèmica l’èsser humà, és un sistema en perpètua
autoorganització per mitjà de continues reorganitzacions (canvis d’estat
estructural desencadenat per estímuls i pertorbacions que reben, a partir de la
interacció constant amb l’entorn) que provoquen canvis en el seu pròpi
comportament. Tot comportament
implica, una experiència on incidèixen aspectes endògens i exògens en constant interacció.
Donat que els primers agents educatius i
d’influència directa del nen són la família, l’escola i la cultura (el
que segons la perspectiva ecològica
de Bronfenbrenner correponen al microsistema,
mesosistema i macrosistema, respectivament i indirectament tots aquells
àmbits fora de l’experiènica del nen (exosistema)
i si tenim en compte que la perspectiva
cultural considera que la persona és
un invent de cada cultura (amb uns valors, normes i creences que defineixen
el comportament de tots aquells a qui influencia), podem considerar que el
desenvolupament (a nivell físic, psicomotriu, cogitiu, comunicatiu i
lingüístic, relacional, moral i de la personalitat) és un procés de
naturalesa historico-cultural i impersonal fruit de les interaccions en un
context determinat, on com a sistemes que som, rebem pertorbacions o estímuls
de sistemes externs que ens van modificant amb el temps, depenent del nostre
estat i de la trajectòria de l’estat del subjecte canviant. Així doncs, considero que l’educació esdevé l’instrument principal de
la cultura que el pot afavorir, condicionar i definir.
Remetent, novament a la teoria sistèmica (que es basa en les teoria de sistemes de la
biologia), les persones som sistemes
oberts i autopoiètics en constant interacció amb l’entorn i amb la nostra
pròpia dinàmica interna, que al llarg de tota la vida, ens desenvolupem i
aprenem (processos que estan íntimament relacionats i en interacció
constant, a diferència del que postulava Piaget). Aquest desenvolupament es
realitza en nínxol ecològic
majoritàriament social, mitjançant una xarxa progressiva d’acoblaments
superiors del seu sistema amb altres sistemes oberts.
L’aprenentatge és un procés
mitjançant el qual s’adquireixen coneixements, quan un subjecte aprèn, no sols
reb informació, sino que procura adaptar-la a experiencies posteriors, amb
l’objectiu de profunditzar i enriquir els seus coneixements, aptituds i
comportaments sense perdre la seva organització o identitat
Per tant, l’eficàcia amb la que es realitza
aquest procés, no és igual en tots els individus (a diferència del prototipus
universal de Piaget “globalitat d’estadis”
i maduració biològica), ja que la nostra assimilació dependrà, de les
pertorbacions i estímuls (exògens i
endògens) que desencadenen els canvis, i de les associacions i rendiment de
les nostres estructures.
La motivació és la base de
l’aprenentatge ja que impulsa, orienta i potencia les nostres accions
Així, doncs, tothom porta un equip
biològic de base que desenvoluparem de manera diferent donat el context
històric-cultural amb el que interactuem, és a dir, uns factors genètics i uns factors ambientals que van units i
s’interrelacionen afectant-se recíprocament i que influeixen en com assimilem la
informació i en els processos interns que hi participen, i no sols des que
naixem, que és una de les transaccions ecològiques primordials, segons Bronfenbrenner, sinó ja
des del primer moment de gestació, des de les primeres fases de desenvolupament
i que li repercutiran per la resta de la seva vida (per tal de documentar el
que acabo de dir, us proposo veure el següent enllaç de Redes d’Eduard Punset:
Redes: "Educación emocional des de el útero materno" |
Doncs bé, centrant-me en l'adolescència i segons la concepció sistèmica, com hem vist en
l’apartat anterior, el desenvolupament
és un procés evolutiu que dura tota la vida (extensions progressives de la
xarxa de relacions socials i de rols que constitueixen el nínxol ecològic de la
persona), on cada persona té la seva història particular (que evoluciona a
diferents ritmes) modulada i entrecreuada amb la de la seva família i
l’evolució de l’entorn sociocultural.
L’adolescencia és una bareja
explosiva de curiositat i despreocupació i ...és la pista de despegue al món
adult
Adolescència...
Etapa de crisi... o de construcció?
Abans de respondre... us proposo mirar aquests enllaços...
Coneguem en primera persona que significa ser adolescent!
Clica: "Sense embuts"
|
Redes: "La adolescència nos hizo humanos"
|
I pels més nostàlgics... una visió en el temps... tot i que el context varia... tothom passa pel mateix en aquesta etapa de transició de ser infant a adult:
Clica: "Adolescència"
|
L’adolescència, és l’etapa de transcició
(ecològica) entre la infantessa i l’estat adult (dels 12-18 aproximandament)
que està plena de canvis constructius
que configuren la pròpia identitat de l’adolescent (personalment ho veig
així més que un periode de de
crisi). Aquests canvis afecten directament l’autoconcepte i les
relacions , ja que a
l’ampliar-se el nínxol ecològic, els
diferents microsistemes en què
intervé s’han d’anar readaptant constantment. És l’etapa del
despertar de la sexualitat, vitalitat, dessitg d’independència, idealisme,
ànsies d’explorar, experimentar, conèixer, periode d’instrospecció, en una
constant búsqueda del sentit de les coses, de l’amor, l’amistat, la justícia,
la religió, la moralitat...
Com hem pogut veure en els ellaços, els
adolescents d’avui, tenen un context molt diferent al dels nostres pares,
inclús del nostre (i no em considero gran, tinc 36 any), hi ha més
llibertat d’expressió, més informació i accés a ella... tot i això, el que
queda inamovible i sempre passa igual
són els canvis que afecten al conjunt de l’organisme i de la persona que tan
poden condicionar l’autoconcepte i l’autoestima, que introdueixen la
qüestió de la sexualitat i que en funció de com s’assimilin es
modificará en major o menor mesura el context de les relacions.
Fent al·lusió al Modul4 de l’assignatura de Desenvolupament i
aprenentatge durant l’edat escolar, l’adolescència és un periode“de ràpid creixement corporal i una expansió
psicològica gràcies al desenvolupament de les aptituds cognitives,
sòcio-cognitives i relacionals dels joves”.
Com actui l’entorn és cabdal
per acceptar-se a un mateix, ja que en aquesta etapa, som molt influenciables i
podem generar-nos una quantitat de complexes importants que ens poden marcar la
resta de la nostra vida.
Aquests canvis no és produeixen
simultàniament en tots els sectors i tots els responsables de l’educació
hauriem de tenir-ho present. L’índex extern que demostra la seva arribada és la pubertat, moment del procés evolutiu on
canviem físicament (estirada, menarquia/pol·lucions nocturnes) i madurem
sexualment. Tot i que és una etapa
pública i esperada, encara es viu amb repressió i la conducta sexual que es manifesta
està plena de connotacions socioculturals d’ordre moral, motiu pel qual
hi ha tanta variabilitat individual i
intraindividual en el procés.
Transició de la subordinació a
l'autonomia
Els adolescents estan en constant búsqueda de
la seva identitat
(que s’anirà configurant en funció de com s’integrin aquests canvis) i en les
fases més primàries d’aquesta búsqueda és quan topen amb la realitat i perceben
d’una manera nés realista als pares i tot el que comporta en aquest entorn, i
en la majoria dels casos, en major o menor mesura, es lluita contra l’autoritat
per “desenganxar-se” dels pares (procés de dessantel·lització), per esdevenir
més independents i enfortir lligams amb els amics
ja que, tal i comd escriu Lutte, l'amistat entre un
grup d'adolescents otorga un estatus
simbòlic d'autonomia contribueix a la definició d’identitat, és a dir, estableixen referents,
metes i valors, dónen seguretat al procés d'emancipació familiar, prevenen l’humor deprimit i la soledat, són els mediadors de conductes
de risc i configuren i donen suport al procés d’aprenentatge. Es a dir, constitueix un entorn
d'aprenentatge de les relacions socials i sexuals i reprodueix els valors
sòcio-culturals.
Aquests fets repercuteix enormement en les relacions socials i especialment
en les familiars ja que cal modificar la organització,
normes, activitats... Qui no recorda haver dit o pensat coses com... Carai, estic farta de que els meus pares em
controlin! O tinc unes ganes de tenir 18 anys i poder marxar de casa a
compartir pis o a viure sol.... (tot i això, està demostrat que un 90% de
joves de 25 anys continuen vivint amb els pares... curiòs, no?).
La identitat és concebuda com la resposta a la pregunta
"Qui sóc jo?".
La representació d'un mateix
és selectiva, continuada, modificable,
de nucli perdurable i basada en vivències personals, en les opinions dels
altres (sobretot dels amics i familiars) i en les pròpies. La seva configuració
és un procés que s'inicia abans de l'adolescència, però és en aquesta etapa és
on hi té més pes, ja que els joves estan en constant recerca de la pròpia
identitat (integrant passat, present i futur).
L’escola, i principalment la
família, hi tenen una paper important ja que les diferents actituds adoptades
pels pares, educadors... i pel propi adolescent mateix poden afavorir o
dificultar aquest procés
Els canvis físics més evidents que demostren
l’arribada a aquesta etapa són:
L’estirada (increment de talla, augment de la massa corporal-homes- i del greix corporal-noies-
adoptant un desenvolupament de caire diferent entre nois i noies: en les
noies els canvis s’observen abans, ja que amb 8 anys ja comencen a crèixer
els pits, comença l’estirada, a sortir el burrisol del pubis i de les axil·les
(la meva neboda té aquesta edat i ja comença amb “manies” quan es canvia al
gimnas, però com manté amb la seva mare -la meva germana- una actitud molt
oberta i el diàleg està per damunt de tot, ja ha prés mesura i de fet, la
setmana passada va anar a un centre d’estètica i li van depil·lar les
aixelles... la nena està més feliç que un xinxol!) i normalment, sobre els
12-13 anys apareixerà la menstruació (signe de maduresa de l’aparell
reproductor i que serà notícia de domini públic) tot i que pot variar amb el
temps (condicionat per diversos factors: fenòmens hereditaris, condicions de
vida, higiene, alimentació, salut... ), procés que es completa amb el
creixement dels pits. en els
nois, els canvis es perceben, des de fora, una mica més tard: als 8 anys
crèixen els testicles, surt el primer burrisol i comença a crèixer el penis,
als 12-13 tenen la primera ejaculació (que pasa inadvertida), i a partir d’aquí
és quan comença l’estirada. La pubertat i maduració de l’aparell reproductor (la menarquia i les primeres ejcaulacions on
les significacions que se li atribueixin són purament socio-culturals i
es trasmeten generació rera generació i tenen significat dins d’un rol de
gènere i, tot i estan encara en el segle XXI, no és el mateix per un home que
per una dona) i desenrotllament dels caràcters sexuals secundàris
(acné...) canvis que, en definitiva, modifiquen
considerablement la figura corporal.
Les significacions que
s’tribueixen a la sexualitat i als rols de gènere en la nostra societat (que, sota la meva percepció,
continua discriminant al gènere femení),
impedeixen que molts subjectes desenvolupin tot el seu potencial personal,
provocant una insatisfacció amb si mateix i per tant amb les relacions que
estableix amb la resta de persones.
I respecte el desenvolupament cognitiu: En
aquesta etapa hi ha una millora qualitativa i quantitativa de les habilitats
cognitives s’incrementa la capacitat per autoregular el propi
aprenentatge, planificar estratègies, aplicar-les, controlar-les i avaluar-les
(metacognició), incidint directament
en la definició de la seva identitat, en el seu desenvolupament psicosocial (relacions socials) i Psicosexuals (canvis físics i maduració
sexual). Els adolescents poden ampliar el
seu horitzó intel·lectual ja que són capaços de prendre consciència de qui són,
quines són les seves capacitats cognitives, quines possibilitats d'acció tenen
i quines estratègies han de seguir per assolir els seus objectius. A
conseqüència d'això la seva visió del món i de la realitat també canvien, el
que influeix al seu torn en la manera de relacionar-se amb el medi físic i
social.
Totes aquestes característiques
haurien de quedar reflectides en el currículum perquè les potencialitats dels
joves es desenvolupessin al màxim.
Com
interactuar amb ells... ?
Ja des del principi, em de tenir en compte que l’infant necessita
punts de referència, autoritat, disciplina, hàbits (guions) i afecte i per això
cal treballar l’autoestima, les emocions i fomentar aptituds mentals com el
compromís per a què vagi interioritzant els valors universalment desitjables.
Cal tenir cura les actituds i comentaris que adoptem (sobretot en la
infantessa, ja que d’ells dependrà l’actitut que adoptin) davant: sexualitat,
masclisme, mitjans de comunicació, TV....; transferir aprenentatges, valors,
actituds, creences i hàbits relacionals assertius, afavorir comportaments prosocials i facilitadors de la
convivència (consensuar pautes d’actuació entre família i escola), escoltar-los
activament, tenir cura de la comunicació verbal i no verbal. Especialment en l’adolescència haurem
d’atendre la necessitat d’autonomia i construcció de la identitat personal que
tenen, cal deixar-los el seu espai, empatitzar amb ells, i otorgar
certa llibertat per experimentar, tot plegat per afavorir la
convivència i minimitzar els efectes que les transicions ecològiques
puguin produir-los a mesura que avancen les etapes.
Tant l'escola com les famílies han de
garantir que els nens i nenes aprenguin a: Participar en activitats grupals, reconèixer
i expressar les seves emocions, establir relacions adequades amb les persones
del seu entorn, donar les seves opinions respectant les de la resta i prendre
decisions de manera responsable i autònoma. Per a que, els nens i adolescents
siguin capaços d’empatitzar amb els altres, d'aquesta manera podran viure en societat sent ciutadans
integrats socialment, a més de persones responsables, autònomes i amb pensament
crític.
No hay comentarios:
Publicar un comentario