martes, 6 de mayo de 2014

Aula Oberta


Les aules obertes van començar a implantar-se l'any 2004 i esdevenen una estratègia més d’atenció a la diversitat als IES. Cada centre dissenya el seu model segons el propi perfil de l’alumnat i els seus recursos.
Alumnat diferent... dinàmica diferent!


No tots els adolescents que van a l'institut s'adapten als mètodes d'ensenyament tradicionals. A l'Aula Oberta" poden obtenir la titulació en Educació Secundària Obligatòria, millorar el seu comportament social i provar possibles oficis per construir un futur.
Per tal que us pogueu fer una mica més la idea...  us proposo veure aquest documental:
Clica: Aula Oberta
Què són les Aules Obertes?
Són entorns escolars innovadors i flexibles per a nois i noies de segon cicle de l'ESO en risc de no assolir l'èxit educatiu. Hi prevalen plantejaments més globals i activitats més pràctiques i funcionals per mantenir la motivació de l'alumnat, per assolir les competències bàsiques i per obtenir el Graduat en Educació Secundària Obligatòria.
A qui van adreçades?
Als alumnes que per disminució psíquica o bé per causes diverses presenten mancances significatives en el seus aprenentatges, baix nivell d’autoestima i desmotivació per a l’activitat escolar, per tant, necessiten estratègies metodològiques i organitzatives diferenciades de les de l’aula ordinària i essencialment manipulatives.


Aprofito la ocasió per mencionar que el Departament d'Ensenyament ofereix als centres docents   i als professionals de l'àmbit educatiu diverses alternatives de gestió i publicació de recursos digitals en línia (com alternativa al servidor phobos.xtec.cat que va finalitzar el dia 23 de desembre de 2013).  Serveis que, actualment són gratuïts per a centres i usuaris, i compten amb un suport professional que n'assegura les actualitzacions de programari, el manteniment del maquinari, la connexió permanent a línies de comunicacions d'alta capacitat, la realització de còpies de seguretat i l'aplicació de les mesures de protecció de dades i seguretat dels sistemes establertes pel Centre de Seguretat de la Informació de Catalunya (CESICAT).
  • Àgora: posa a la disposició dels centres un entorn virtual d'aprenentatge Moodle complet, així com una intranet i un gestor de continguts basat en Zikula.
  •  XTECBlocs: ofereix als centres i als professionals amb identificador XTEC la possibilitat de crear blogs basats en WordPress. Els blogs es poden personalitzar i utilitzar com a mitjà de publicació d'activitats educatives o de comunicació amb l'entorn.
  • La Prestatgeria: permet als centres educatius crear llibres digitals que l'alumnat pot editar de manera col·laborativa. Aquest servei utilitza també les tecnologies Zikula i MyScrapBook.
  • Els Llocs Web XTEC: http://llocs.xtec.cat, permeten crear espais web dinàmics basats en la tecnologia Google Sites, amb una gestió avançada dels permisos d'edició i visualització, i la possibilitat d'encastar-hi diversos tipus de recursos multimèdia. Per a la publicació de documents web estàtics es mantenen els espais personals i de centre del servidor http://www.xtec.cat
  •  La resta de serveis integrats en el paquet "La meva XTEC" (correu electrònic, calendari, grups, documents, emmagatzematge de fitxers) juntament amb els serveis de Google accessibles també des dels comptes XTEC (vídeo digital, fotografies i mapes) ofereixen un ampli ventall de solucions per a la gestió d'informació, comunicació i publicació de recursos digitals.

L’aula oberta al S.I.Badalona:
Com ja us he anat comentant en l’entrada on definia el context, l’aula oberta del S.I. Badalona, està organitzada per àmbits de coneixement:
    -    Les àrees d’Educació física, anglès, educació visual i plàstica, medi social i naturals (en aquestes dues assignatures utilitzen les adaptacions de Vicens Vives, mencionades a l’aula d’acollida).
      -      La tutoria és compartida entre el grup classe i el grup d’aula.oberta, realitzant una hora de tutoria amb cadascun dels grups.-    Àmbit sociolingüístic: compren les àrees de català, castellà, educació per a la ciutadania i els drets humans i socials.
-       Àmbit cientific-tecnològic: compren les àrees de matemàtiques, experimentals.
-      Àmbit pràctic:
         Projecte Hort urbà 
         Projecte singular futur (practiques laborals en establiments de la zona.
       Projecte intergeneracional (ensenyen informàtica a canvi de rebre classes de costura junt als companys de la USEE)
        Projectes d’aprenentatge i servei (dirigeixen activitats per afavorir la lectoescriptura a alumnes d’infantil i taller de contes)
Projecte Intergeneracional (Taller de costura)

Projecte Intergeneracional (Taller de costura)















        
Projecte d'Aprenentatge i Servei

Projecte d'Aprenentatge i Servei

Projecte d'Aprenentatge i Servei

Projecte d'Aprenentatge i Servei





























































*Per ampliar una mica més la informació us recomano veure la pàgina (d’aquest mateix blog) del context, la part d’atenció a la diversitat.


La composen 10 alumnes de 3r i 4t ESO (de diverses procedències i ètnies).  Aquesta aula no està pròpiament en l’edifici, sinó en uns moduls posteriors que s’han contruit al seu efecte.  Les condicions no són les més òptimes, ja que la calefacció no arriba bé i el fred es nota, així com hi ha constants perdues de conexió amb internet, però el centre no disposa de més espais... així que per ara, això és el que hi ha.  Disposa de tres ordinadors de taula i una PDI adaptada.  Aconseguir que l’alumne s’identifiqui en aquest espai, no és tasca senzilla, ja que, aquest mòdul, les tardes de  dilluns i dimecres, es converteix en un espai que anomenen Biblioteca, un espai creat per fer reforç (ja que, probablement, a casa no troben l’espai que necessiten per dedicar-se a l’estudi) és gratuït i el coordina l’educadora del centre (per complir el seu horari).

Una cosa que m'ha semblat curiosa, és que aquest alumnat està integrat a Angles, i fan servir material adaptat... que curiós! si molts d'ells parlen més idiomes que jo!!!  Aishh...  aquests etiquetatges...!!!


Per acabar d’arrodonir aquesta part, us deixo aquesta web, que m’ha semblat molt complerta i que amplia considerablement la meva argumentació: Programes de diversificació curricular: aules Obertes

No hay comentarios:

Publicar un comentario